Coach

Wie mij inhuurt als communicatieadviseur of coach, krijgt inhoud zonder hoofdpijn.

Dat klinkt mooi, Merel, maar waar moet ik dan aan denken?

Ik probeer mensen bewust te maken van het doel van hun communicatie, en van hun uitgangspunten. Het is verrassend lastig om die dingen echt helder te krijgen. Gelukkig houd ik van puzzelen.

Als communicatie niet effectief is, kan het zijn dat ze te veel doelen moet dienen. Dat een tekst of een plaatje zoveel verschillende boodschappen bevat, dat geen enkele boodschap meer aankomt. Vage of verborgen uitgangspunten kunnen veel ruis veroorzaken tussen zender en ontvanger.

Ik analyseer dit soort problemen vanuit een stevige wetenschappelijke basis, maar zonder dat ik mensen lastig val met allerlei hoogdravend geklets. Dat vind ik tijdverspilling.

De methode-Boers is eerst kijken, observeren: waar hebben we het over. Dan stel ik eenvoudige, doch doortastende vragen: wat wil je hiermee, en waarom? Daarna gaan we oefenen: met schrijven, met spreken, met discussiëren, met bewegen.

*

Een voorbeeld uit de praktijk, een workshop op maat over bedrijfscommunicatie. Basismateriaal zijn échte teksten die écht naar klanten gegaan zijn: folders, rapporten, mails… Iedere medewerker heeft een tekst aangeleverd, en we bespreken de teksten met de hele groep.

We kijken naar een e-mail. Wat is de hoofdboodschap van deze tekst, vraag ik de groep. Die vraag is lastig te beantwoorden als een tekst te veel moet dragen. Komt die boodschap ook aan, vraag ik dan. Ook geen eenvoudige opgave, je verplaatsen in de lezer. Zeker als je al eindeloos lang aan een tekst hebt geschaafd, met input van minstens drie collega’s én je baas.

Dan stel ik een nare vraag: waarom zou je überhaupt een mail van vier kantjes sturen?

Geroezemoes, ik heb een snaar geraakt: ja maar Merel, het kan niet anders, dit móet er allemaal in staan! 

Ja maar, werp ik tegen, wat als niemand deze mail leest, omdat hij zo lang is… ? Kun je die informatie ook op een andere manier brengen? Wat is de functie van een e-mail eigenlijk? En hoe lees je zelf je mail, dat wil zeggen, wat lees je wel, en wat niet?

*

Op deze manier kunnen bergen worden verzet in een dag, of twee. Maar ik kan ook in een half uur wat bereiken. Wanneer ik presentaties coach, bijvoorbeeld. Met twee of drie eenvoudige adviezen gaat een presentatie van brak naar boeiend. Niet omdat ik een tovenaar ben, maar omdat ik kijk en denk op een niet-conventionele manier.

Daarbij ga ik altijd uit van wat prettig is voor degene die op het podium staat. Ook iemand die introvert is, of podiumvrees heeft, kan een presentatie geven. Zo’n presentatie is vaak origineler en minder vergankelijk dan de standaard TED talk.




beeld: Stanley Kubrick