trainingen

Toen ik op vechtsport zat, heb ik een paar keer les gehad van grote meesters. Wat me opviel, is dat die altijd teruggaan naar de basis. Een hele training kan over één simpele beweging gaan. En dan herhalen, herhalen, herhalen, tot je in een flow raakt… opeens voel je hoe je die beweging veel vrijer uit kunt voeren. Van deze meesters leerde ik dat meesterschap niet zozeer is wat je doet, maar hoe.

In een basistraining verkennen we fundamentele vragen. Wat doen we eigenlijk, wanneer we schrijven/spreken/optreden? Waarom? Voor wie? We kijken naar voorbeelden, analyseren je eigen werk. Beginners krijgen meer grip op wat ze doen, gaan zich zekerder voelen. Meer ervaren deelnemers gaan op een andere manier kijken naar hun werk, ervaren meer bewegingsvrijheid.

Terug naar de basis is voor mij altijd waardevol. Iedere keer ga ik dingen op een dieper niveau begrijpen. Voorbeelden van basistrainingen zijn training 1, training 3, en training 5.

Je hebt een vaste routine en dat gaat lekker. Waarom zou je iets veranderen? Nou, misschien verveel je je. Of je voelt onrust. Soms klinkt er een stem van binnen: zou ik meer kunnen? Zou het heel anders kunnen?

Als je dat verlangen herkent, dan is dit een training voor jou. We kijken naar het werk van doorgewinterde schrijvers/sprekers/artiesten, om te ontdekken wat ze doen, en hoe precies. In deze trainingen krijg je een bredere kijk op wat schrijven/spreken/optreden is, wat het kan zijn.

Uiteraard gaan we niet alleen maar kijken en analyseren; we gaan ook uitproberen. Ik kan je helpen een bepaalde techniek te oefenen en op te nemen in je werk. Ik kan je observeren en technieken suggereren die goed voor je zou kunnen werken, gegeven je talenten en voorkeuren.

Vooral bied ik je ruimte om de dingen uit te proberen waar je nooit aan toe kwam. We krijgen de hele dag inspirerende suggesties voorgeschoteld en vinden maar zelden de tijd om te oefenen. Dus ik help je om het gewoon te doen.

Voorbeelden van deze vernieuwingstrainingen zijn training 2, training 4, training 7 en training 9.

beeld: de krochten van het internet

Ben je er klaar voor om de dingen op hun kop te zetten? Ben je bereid je oordeel even op te schorten? Laat dan het stuur eens los en kijk wat er gebeurt.

In deze training deel ik mijn nieuwste inzichten en ideeën. Ik oefen met je op een manier die volgens mij het beste werkt. Dat kan contra-intuïtief zijn; bizar lijken; of té simpel om effectief te kunnen zijn.

Vrijheid zoeken, je eigen weg volgen. Het kan woest en kwetsbaar werk zijn. Als je op deze manier wilt trainen, bouwen we het rustig op. Eerst een sessie om elkaar te leren kennen. Zodat jij kunt voelen of je me kunt vertrouwen; zodat ik kan zien wie je bent, en oefeningen kan maken die bij jouw behoeften passen. Daarna één of meer sessies om te spelen en te ontdekken en steeds dieper door te dringen in wat schrijven/spreken/optreden is.

Dit soort trainingen hoeven niet per se individueel te zijn. In een kleine groep kun je veel leren van wat andere mensen meemaken, wanneer ze proberen het stuur even los te laten. Voorwaarde is wel dat de deelnemers er zin in hebben om het even helemaal anders te doen.

beeld: Cats and Domino, Cat Navi Desk

Er zijn vaardigheden waar ik vaak vragen over krijg: kun je dit? Hoe doe je dit? En dan de verzuchting: ik wou dat ik dat ook kon… Maar op de één of andere manier nemen mensen zelden de tijd om ze te oefenen.

Het zijn vaardigheden die ik als essentieel beschouw. Bovendien denk ik dat als je ze ontwikkelt, je schrijven/spreken/optreden sterk verbetert. Dus bij deze daag ik je uit om een training te proberen in redigeren (training 6), argumentatie (training 7), of lezen (training 8).

45787106175_030ae2021a_b
beeld: Elizabeth R. Wheeler in maliënkolder, ca. 1920/5, Bain News Service, collectie Library of Congress

Hieronder een kleine greep uit de trainingen die ik heb ontwikkeld. Ze geven een idee van de inhoud en sfeer die je kunt verwachten. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nooit twee keer dezelfde training geef, omdat wat werkt afhankelijk is van de deelnemers en de context. En omdat ik zelf altijd in ontwikkeling ben. Als je behoefte net even anders is, of je wilt iets speciaals, vraag het mij gewoon.

1200

Training 1: schrijven, bewustwording

Wat doe je eigenlijk als je schrijft? Voor wie en waarom? Wanneer loop je vast en waarom? Essentieel voor beginners; een nieuwe manier van kijken voor gevorderden. Geschikt voor alle vormen van tekst: van website tot officieel rapport, van liefdesbrief tot VvE notulen.

005

Training 2: schrijven, techniek

Wat maakt een goed verhaal? Hoe zorg je dat je boodschap aankomt? Hoe zorg je dat mensen blijven lezen? We bestuderen de spanningsboog van twitter-feuilletons; de stijltrucs van onderzoeksjournalisten; de structuur van sprookjes en apps… Een training voor mensen die willen leren spelen met tekst, professioneel of privé.

1IIK8

Training 3: presenteren, bewustwording

Wat doe je als je voor een groep mensen staat – of voor de computercamera? Hoe kleed je een powerpoint-slide aan? Hoe zorg je dat mensen luisteren? En als je verlegen bent, of geen zin hebt, hoe overleef je dan? Geschikt voor alle vormen van presentatie en publiek: van powerpoint tot Ted Talk, van elevator pitch tot afstudeerspeech.

Screen Shot 2019-05-20 at 18.51.54

Training 4: presenteren, techniek

Je staat al lekker op het podium, een speech rolt soepel van je tong. Maar soms zie je ogen afdwalen of monden gapen. Hoe zorg je dat mensen geboeid blijven? Je houdt altijd hetzelfde soort verhaaltje, zou er ook iets (heel) anders mogelijk zijn? Ontdek hoe je beeld kunt gebruiken om je argumenten te laten landen. Hoe Lady Di en Dries van Agt hun lichaam en stem inzetten. Dat het nummer In Da Club van Fifty Cent een klassieke retorische structuur heeft. Voor mensen die vaak presenteren; die voor de klas staan; of die willen ontdekken wat er nog meer in het vat zit.

NL-HaNA_2.24.01.09_0_901-3659-compressor

Training 5: digitaal communiceren

Lockdown… en nu?! Moe van het videobellen; veel te veel mail; en in de kantoorapp hopen de misverstanden zich op. Je bent niet de enige die moet wennen. Met sappige en grappige voorbeelden uit de echte wereld, krijg je inzicht in de valkuilen en mogelijkheden van digitaal communiceren. Voor beginners en gevorderden, voor jong en oud.

P7049368

Training 6: tekst redigeren

Redigeren is een ondergewaardeerde bezigheid. Een strak geredigeerde tekst straalt professionaliteit en kunde uit. Een niet of slecht geredigeerde tekst voelt als een goedkoop, beduimeld visitekaartje. Helaas leren we deze vaardigheid niet of nauwelijks op school. Dus als er geredigeerd moet worden op het werk, neemt het vaak veel te veel tijd in beslag. Deze training gaat over eenvoudige ingrepen en fijne kneepjes, waar een tekst heel snel veel beter van wordt. Voor iedereen die wel eens tekst moet redigeren, of die zijn eigen teksten professioneler wil maken.

serveimage-23

Training 7: argumentatie, in tekst en beeld

We zijn omringd door tekst en beeld. En in veel van die teksten en beelden zitten standpunten en argumenten. In deze training leer je die argumentatie eerst zien, en daarna structureren. Om beter te leren kijken, lezen en schrijven; om beeld effectiever te gebruiken in je eigen teksten of presentaties. Een verdiepingstraining die verrassende inzichten geeft in communicatie.

963px-African_American_woman,_half-length_portrait,_facing_left,_reading_book_LCCN98519372

Training 8: dieper en efficiënter lezen

Zoveel tekst, zo weinig tijd. En zoveel gedachten over tekst, die je hinderen bij het lezen. Kan ik dit overslaan? Mis ik iets? Waarom kan ik mijn aandacht hier niet bij houden? Ik laat je zien waarom sommige teksten lekker lezen, en andere teksten niet om door te komen zijn. Hoe je ook taaie struikelteksten kunt bedwingen. En hoe je snel keuzes kunt maken in waar je wel en niet je kostbare tijd aan besteedt. Deze training is voor mensen die (soms of altijd) tegen lezen op zien; voor mensen die lezen tijdrovend vinden; en voor mensen die meer en dieper willen lezen.

failed-wildlife-photos13

Training 9: het verhaal, storytelling

Ieder bedrijf heeft tegenwoordig een ‘verhaal’. Marketing goeroes hebben de mond vol van ‘storytelling’. Maar… waar gaat het eigenlijk over? Hoe zet je een verhaal in om een app te bouwen; om klanten aan te trekken; om stemmers te motiveren, of je werknemers? In deze training onderzoeken we wat het betekent om een verhaal te vertellen. We proberen verschillende verhaalstructuren en verteltechnieken uit, om te zien welke bij jouw bedrijf of praktijk passen. Voor iedereen die wil weten waar de hype over gaat. Of als je gewoon wilt leren om een goed verhaal te vertellen.